17 Temmuz 2014 Perşembe

Kavrama (Debriyaj)

Motor ile vites kutusu arasındaki irtibatın kesilmesini sağlayarak, aracın sarsıntısız, yumuşak bir şekilde kalkışını sağlar. Vites değişimi için motor ve vites kutusu ile olan irtibatı keser. Gerekli durumlarda motor ile diğer aktarma organları arasındaki bağlantıyı keser.

Kavramayı Oluşturan Parçalar:

  • Volan
  • Debriyaj baskısı
  • Debriyaj balatası
  • Debriyaj bilyası
  • Debriyaj pedalı

Debriyajın Çalışması:

Sürücü debriyaj pedalı yardımıyla kavramayı kumanda eder.
Debriyaj pedalına sonuna kadar basıldığında motor ve vites kutusu ayırma gerçekleşir. Motor çalışmaya devam eder, elde edilen hareket tekerleklere iletilmez.
Debriyaj pedalından çekildiğinde kavrama başlar. Motor ile vites kutusu birleşir, Motorun hareketi tekerleklere iletilir.

Debriyaj pedalı kullanımı ile ilgili önemli bilgiler:

  • Debriyaj pedalına sonuna kadar basılması gerekir.
  • Debriyaj pedalından ayak daima yavaş bir şekilde çekilir. Kavrama noktasına dikkat edilir.
  • Sürüş sırasında ayak debriyaj pedalı üzerinde tutulmaz.

Debriyaj balatası aşınma nedenleri:

  • Sürüş sırasında ayağın debriyaj pedalı üzerine baskı oluşturması,
  • Ani ve sert kalkışlar,
  • Yarım debriyaj ile bekleme.

Debriyajın kaçırma sebepleri:

  • Debriyaj balatasının aşınmış olması,
  • Debriyaj balatasının sıyrılmış olması,
  • Debriyaj balatasının yağlanmış olması,
  • Debriyajın ayarının bozulmuş olması.

Debriyaj kaçırıyorsa, hareket tam iletilemediği için enerji kaybına neden olur. Debriyaj teli koparsa araç vitese geçmez. Vites değişimlerinde ses geliyorsa debriyaj pedalına tam basılmıyor olabilir.

Kavrama (Debriyaj) aşağıdaki video yardımıyla daha iyi anlaşılacaktır.



Etiketler: , , , , , ,