22 Temmuz 2014 Salı

Direksiyon Sınavında Nelere Dikkat Etmeliyim?


Öncelikle, ehliyet sınavının teorik kısmını oluşturan Motor, İlk Yardım ve Trafik konularını başarı ile tamamlayan tüm sürücü adaylarını tebrik ediyorum.

Ehliyet konusunda şimdiye kadar gerek pratik gerekse teorik olarak yaptığınız çalışmaların ilk meyvesini almış durumdasınız. Eskiden olsaydı teorik sınav sonunda ehliyetinizi cebinizde bilin diyebilirdim ama son yıllarda bunu söylemek tabii ki biraz zorlaştı. Trafikte daha bilgili ve bilinçli sürücülerin olmasını sağlamak için yapılan sınavlar daha da zorlaşır hale geldi.

Her sınavda olduğu gibi ehliyet sınavlarında da gerekli bilgi donanımına sahip, bilinçli ve kendine güvenen adayların elbetteki bu sınavları tekrara gerek kalmadan verebileceklerine inanıyorum.

Burada sizlerle, ehliyet alabilmek için göstermeniz gereken yeterliliğin ölçüldüğü direksiyon sınavında daha iyi sonuç alabilmeniz için sınav sırasında uygulanması gereken faydalı bilgiler paylaşacağım.

Sınav Esnasında Yanınızda Kimler Bulunacak?

Sınavda görev yapmak üzere, araçta yanınızda kursunuzun direksiyon öğretmeni ve arka koltuklarda ise M.E.B. den  iki kişiden oluşan sınav değerlendirme komisyon üyeleri bulunacaktır.

Sınav Öncesi

  • Sınavın yapılacağı yerde zamanında olamaya çalışın,
  • Sınava hangi araçla ve kaçıncı sırada gireceğinizi öğrenin,
  • Sınavdan önce muhakkak sınav giriş belgenizi ve sınav değerlendirme formunu almayı ve imzalamayı unutmayınız. Bu belgeler ve nüfus cüzdanı olmadan sınava giremezsiniz.

Sınavda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Şunlardır

Burada her şeyden önce heyecanınızı kontrol altına alıp sakin, rahat ve kendinizden emin bir şekilde sınavı tamamlamaya çalışın. Bu durumda aşağıda verilen talimatları zaten otomatik olarak yapacaksınız. 
  • Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla araca bininiz.
  • Önce, koltuğunuzu ayarlayın,
  • Aracın dikiz aynalarını ayarlayınız. Sağ elinizle iç dikiz aynasını, sol elinizle de sol dikiz aynasını ayarlayın,
  • Emniyet kemerini takın,
  • Aracı çalıştırmak için vitesi boşa alın, vitesi boşa alırken debriyaj pedalına sol ayağınızla sonuna kadar bastığınızdan emin olun ve vites kolunu boşa getirin. Debriyaj pedalına tam olarak basmadan kesinlikle vites koluyla oynamayın,
  • Aracı çalıştırırken vites kesinlikle boşta ve debriyaja basılı olmalıdır.
  • Aracı çalıştırın,
  • Kalkış yapmadan önce gidilecek yöne doğru sinyal verin,
  • El frenini indirin, bu sırada sağ ayağınız fren pedalına basılı olmalıdır,
  • Debriyaja tam basıp aracı birinci vitese takın,
  • Aynalardan yolu kontrol edip yol boş ve uygun ise kalkışınızı yapın,
  • Debriyaj pedalını yumuşak bir şekilde bırakırken sağ ayağınızla gerektiği kadar da gaza basınız. Aracınız hareket etmeye başladığı anda debriyaj pedalını birden bire bırakmayın,
  • Kalkıştan sonra yolun sağından ilerlemeye devam edin,
  • Birinci vites kalkış vitesidir. Gerekmediği sürece birinci viteste devam etmeyin, kalkıştan sonra araç devrini aldıktan sonra ikinci vitese alın.
  • Sınav güzergahında üçüncü vitese geçebilecek kadar hızlanmamalısınız. 
  • Sürüş sırasında durmak zorunda kalırsanız, tekrar birinci vitesle kalkış yapın, ikinci vitesle kalkış yapmayın, araç stop edebilir. Kalkıştan sonra araç devrini bulduktan sonra ikinci vitese geçiniz.
  • Dönüşlerde dönülen yöne göre doğru dönüş sinyali vermeyi unutmayın,
  • Sınavda genellikle geri manevra yapılması istenilen bir durum değildir. Eğer geri manevra yapılması istenilirse; sağ sinyal lambası yakılır. Araç tamamen durduktan sonra geri vitese alınır, sol el direksiyonun üst orta kısmından tutarken, sağ el yandaki koltuğun başına doğru uzatılır,  arkaya bakmak için sağ taraftan yalnız başınızı çevirerek değil vücudunuzla beraber geriye doğru dönünüz. Geri gitmek için kalkışınızı yapın. Hafif gaz verilirken debriyaj yavaş yavaş gevşetin,
  • Geri manevrayı tamamladığınızda; aracın tam olarak durduğundan emin olduktan sonra öne dönünüz ve aracın vitesini boşa alın,
  • Güzergahı tamamlayıp geri döndüğünüzde, aracı uygun bir yerde durdurmanız gerekir,
  • Durmak istediğiniz yere varmadan önce o yöne doğru sinyal verin,
  • Aynalardan aracın arkasını kontrol edip, trafiği aksatmayacak bir şekilde uygun bir yer bulun,
  • Önce debriyaja, sonra da frene yumuşak bir şekilde basarak aracı durdurun. Aracın vitesini boşa alın, bu sırada freni bırakmayın,
  • Ayağınız frene basılı durumdayken, kontağı kapatın,
  • El frenini çekin,
  • Debriyaj pedalına basarak aracı birinci vites durumuna getiriniz ve debriyaj pedalını bırakın,
  • Fren pedalını bırakın,
  • Emniyet kemerinizi çıkarın,

Araçtan inerken

  • Nüfuz cüzdanınızı almayı unutmayın,
  • Sonra,sağ elinizle aracın kapısını açarken, aracın arkasından gelen başka bir araç veya kapının açılmasından kaynaklanabilecek bir tehlikenin olup olmadığını kontrol ediniz. Sonra kapıyı tam olarak açın ve araçtan inin, kapıyı kapatın.
Geçmiş olsun, sınavı tamamladınız.
Direksiyon uygulama sınavı 100 üzerinden değerlendirilmektedir. Minimum 70 puan almanız sınavı geçmeniz için yeterli olacaktır.

B–D–E Sınıfı Ehliyetler için Direksiyon Sınavı Kriterleri ve Puan Değerleri

  • Aracı Çalıştırma ve harekete geçirme usul ve kurallarına uymuyor. Emniyetli ve rahat kalkış yapamıyor. 2 puan
  • Durakladığı veya park ettiği yerden çıkarken yoldan geçen araçlara geçiş kolaylığı sağlamıyor, kontrolsüz ve işaretsiz çıkış yapıyor. 5 puan
  • Şerit izleme kurallarına uymuyor. Uygun şeritten gitmiyor. Şerit değiştirme kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Hız kurallarına uymuyor. Hızını ayarlamada başarısız bulundu. Hız sınırlarına dikkat etmiyor. 5 puan
  • Önündeki aracı yakından takip ediyor. Takip mesafesinin yeterli olup olmadığı hususundaki kontrol metodunu bilmiyor. 5 puan
  • Önündeki aracı sollayıp geçme kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Kendisini geçmek isteyen araçlarla ilgili çekilme kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Kavşak yaklaşımlarında doğrultu değiştirme (Dönüş) kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Kavşaklardaki karşılaşmalarda ilk geçiş hakkı kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Araçların manevralarıyla ilgili kurallara uymuyor. Manevra becerisi zayıf bulundu. 5 puan
  • Karşıdan gelen trafikle karşılaştığında geçiş kolaylığı sağlama kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Durma, duraklama, parketme, indirme, bindirme, kapıların açılmasıyla ilgili kurallara uymuyor. 5 puan
  • Yaya geçidi, okul geçidi ve demiryolu geçidi yaklaşımlarında kurallara uymadı, geçiş hakkı vermiyor. 5 puan
  • Okul taşıtlarıyla geçiş üstünlüğü hakkına sahip araçlarla karşılaştığında ilgili kurallara uymuyor. 5 puan
  • Eğimli yolda aracı harekete geçirmede başarısız bulundu, eğimli yolda hareket etme kurallarına uymuyor. 5 puan
  • Aracı harekete geçirmede, yavaşlatıp durdurmada, kumanda panellerine yeterince intibak edemiyor. Vites değiştirme becerisi zayıf. 10 puan
  • Genel olarak direksiyon hakimiyeti zayıf. 10 puan
  • Ses cihazını ve araçların ışıklarını gereksiz yere ve amaçları dışında kullanıyor, gerektiğinde kullanmıyor. 2 puan
  • Işık sisteminin, ısıtma ve havalandırma tertibatının kumanda düğmelerinin yerlerini bilmiyor ve kullanamıyor. Soğutma, yağlama, şarj ve yakıt göstergelerini ve anlamlarını bilmiyor. 2 puan
  • Aşırı derecede heyecanlı ve telaşlı bulundu. Bu haliyle dikkati dağınık görüldü. 10 puan
Sınava girecek sürücü adaylarına şimdiden başarılar diliyorum.

İyi yolculuklar...

Etiketler: , , , , ,