Otomobil Terimleri
A
ABC: (Active Body Control) Otomobilin yana yatmasını engelleyen elektronik sistem.ABS: (Anti Block System) Ani fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen elektronik sistem.
AC: Klima.
AERODİNAMİK: Aerodinamik, araçların havanın içinde nasıl hareket ettiğini inceler. Otomobillerin hava sürtünme katsayısının düşük olması ve havanın içinden daha kolay geçebilmesi, aracın dengesini ve yakıt tüketimini olumlu etkileyen faktördür.
AQUAPLANNING: Hızlı bir şekilde bir su birikintisine girildiğinde, aracı lastiklerinin su yüzeyinde yüzmesi, yerle teması kaybetmesi olayıdır.
AKS: Üzerinde bir veya daha fazla tekerleğin döndüğü otomobil eksenine dik bir mildir.
AKTİF GÜVENLİK: Otomobilde güvenliği arttıran eleman ve sistemlerin tümü. ABS, ESP, gibi.
AMORTİSÖR: Otomobilde yayları frenleyerek ani yaylanmaları önleyen ve sarsıntıları azaltan düzenek.
ANTİFİRİZ: Radyatörde bulunan suya ilave edilen antifriz suyun donmasını engeller. Antifriz ayrıca radyatörü ve soğutma sistemini pas ve korozyona karşı korumak için kullanılır.
ATEŞLEME BOBİNİ: Ateşleme sisteminin bir parçasıdır. Transformatör gibi görev yaparak batarya voltajını yüksek volta yükseltir.
AWD: (All Wheel Drive) 4 tekerlekten çekiş.
B
BAS: Sürücünün fren pedalına sonuna kadar basması gerektiği durumlarda aksini tespit ederse frenleme yapan sistem.
BASKI YATAĞI: Debriyaj pedalına basıldığında, baskı parmaklarını bastırarak motor ile güç aktarma organlarını birbirinden ayıran mekanizmadır.
BEYGİR GÜCÜ: (Hp) 0, 7457 kw’a eş değer güç birimidir.
BOXER MOTOR: Silindirlerin yatay düzlemde (180 derece) karşılıklı olarak konumlandırıldığı motor.
BUJİ: İki elektrod ve porselenden oluşan parça. Silindir içinde sıkıştırılan hava-yakıt karışımını, elektrotları arasında oluşan yüksek voltajla ateşler.
COMMON RAIL: Dizel motorlarda kullanılan yüksek basınçlı enjeksiyon sistemi.
CRUISE CONTROL: Hız sabitliyici sistem. Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine olanak sağlayan sistem.
CVT: Sürekli değişken zamanlı otomatik şanzıman.
CW: Sürtünme katsayısı.Otomobilin rüzgara karşı direnci.
ÇEKİ DEMİRİ: Römork takılması için yada başka araçları çekebilmek için arabaların arkasında bulunan parça.
DOHC: Üstten çift egsantrikli motor
DSP: (Dynamic Shift program) Sürücünün kullanım tarzına göre vites değişimini hızlı yada konforlu yapan akıllı otomatik şanzıman.
EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı.
EDLS: Elektronik Diferansiyel Kilidi.
EMME MANİFOLDU: Karbüratörden motorun silindirlerine yakıt-hava karışımının akışını sağlayan, bir seri borudan yapılmış motor parçası.
EPS: (Elektro Power Steering) Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.
ESP: (Electronic Stability Program) Elektronik savrulma önleyici sistem.
FPS: Yangın önleme sistemi.
HDI: Peugeot'nun Common-Rail teknolojisiyle ürettiği dizel motora verdiği isim.
HEAD UP DISPLAY: Gösterge tablosundaki bilgileri(hız,devir) ön cama yansıtan sistem.
HIBRID MOTOR: Bu sistemde biri benzinli diğeri elektrikli 2 adet motor vardır.
INTERCOOLER: Turbo kullanılan motorlarda havayı soğutan sistemdir.
KW: Kilowatt güç birimidir. 1 Hp=0,7457 Kw'tır.
PSM: (Porsche Stability Management) Porsche'un kendine özgü, ESP'yle aynı işi gören sistemdir.
SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.(Off Road araçlarda kullanılıyor)
SOHC: Üstten tek egsantrikli motor.
SRS: Ek güvenlik sistemi havayastığı/emniyet kemer gergisi.
SUPER SELECT: Tekerlek çekişini ihtiyaca göre ayarlayan sistem.Bu sistemde çekiş 4 şekilde oluyor.1-Sadece arka tekerleklerden 2-Ön ve arka tekerlekler arasında dağılım 3-Ön ve arka tekerlekler arasında eşit dağılım 4-Arazi şanzımanıyla devreye giren klasik dört tekerlekten çekiş.
SUV (Sport Utility Vehicle): Hem çekme kapasitesi hem de kamyonet özelliğine sahip sportif araçlar. Hyundai Sante Fe, Tucson, Honda HR-V, Toyota Rav4)
TCS (ASR-ETC): Patinaj(çekiş) kontrol sistemi.
TDI: Turbo Dizel Enjeksiyon.
TIPTRONIC: Şanzıman ister otomatik ister manuel olarak kullanabiliyor.
TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü.
TURBO: Motora daha fazla hava girmesini sağlayan sistem. Gücünü egzoz gazından alır.
TWIN SPARK: Silindir başına 2 adet buji.
BASKI YATAĞI: Debriyaj pedalına basıldığında, baskı parmaklarını bastırarak motor ile güç aktarma organlarını birbirinden ayıran mekanizmadır.
BEYGİR GÜCÜ: (Hp) 0, 7457 kw’a eş değer güç birimidir.
BOXER MOTOR: Silindirlerin yatay düzlemde (180 derece) karşılıklı olarak konumlandırıldığı motor.
BUJİ: İki elektrod ve porselenden oluşan parça. Silindir içinde sıkıştırılan hava-yakıt karışımını, elektrotları arasında oluşan yüksek voltajla ateşler.
C
CBC: Arka akstaki fren sisteminin optimal kullanımını sağlayan sistem.COMMON RAIL: Dizel motorlarda kullanılan yüksek basınçlı enjeksiyon sistemi.
CRUISE CONTROL: Hız sabitliyici sistem. Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine olanak sağlayan sistem.
CVT: Sürekli değişken zamanlı otomatik şanzıman.
CW: Sürtünme katsayısı.Otomobilin rüzgara karşı direnci.
ÇEKİ DEMİRİ: Römork takılması için yada başka araçları çekebilmek için arabaların arkasında bulunan parça.
D
DISTRONIC: Elektronik takip sistemi.Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli şekilde azalınca motor gücünü azaltıyor yada fren yapıyor.DOHC: Üstten çift egsantrikli motor
DSP: (Dynamic Shift program) Sürücünün kullanım tarzına göre vites değişimini hızlı yada konforlu yapan akıllı otomatik şanzıman.
E
EAS: (Elektronik Active Steering) Aktif direksiyon sistemi. Acil durumlarda kontrolun kaybolmasını engelliyor.EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı.
EDLS: Elektronik Diferansiyel Kilidi.
EMME MANİFOLDU: Karbüratörden motorun silindirlerine yakıt-hava karışımının akışını sağlayan, bir seri borudan yapılmış motor parçası.
EPS: (Elektro Power Steering) Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.
ESP: (Electronic Stability Program) Elektronik savrulma önleyici sistem.
F
FADING: Fren disklerinin ve kampanalarının aşırı ısınmasından dolayı fren etkisinin zayıflaması olayı.FPS: Yangın önleme sistemi.
G
GRIP: Kapsamlı zemin kontrol ve çekiş sistemi.H
HB: Hatch Back. 5 kapılı otomobil.HDI: Peugeot'nun Common-Rail teknolojisiyle ürettiği dizel motora verdiği isim.
HEAD UP DISPLAY: Gösterge tablosundaki bilgileri(hız,devir) ön cama yansıtan sistem.
HIBRID MOTOR: Bu sistemde biri benzinli diğeri elektrikli 2 adet motor vardır.
I
IMMOBILISER: Motoru ve otomobilin elektrik sistemini hırsızlığa karşı kilitliyen şifreli elektronik sistem.INTERCOOLER: Turbo kullanılan motorlarda havayı soğutan sistemdir.
K
KOMPRESÖR: Amacı turbo ile aynıdır.Fakat gücünü kayış yardımıyla motordan alır.KW: Kilowatt güç birimidir. 1 Hp=0,7457 Kw'tır.
M
MANİFOLD: Üzerinde çeşitli açıklıklar bulunan kapalı bir boru ya da kanallardan oluşur. Emme manifoldu karbüratörden, motorun silindirlerine yakıt-hava karışımının akışını sağlar, egzoz manifoldu ise yanma odalarında yanmış olan gazların dışarıya atılmasını sağlayan kanallardır.N
NAVIGASYON: Akıllı yön bulma sistemi.P
PASİF GÜVENLİK: Bir kaza durumunda yolcuların güvenliğini sağlayan etkenlerdir. Emniyet kemerleri, airbag, kapı içi çelik barlar, arabanın darbe emme yapısı vs. gibi.PSM: (Porsche Stability Management) Porsche'un kendine özgü, ESP'yle aynı işi gören sistemdir.
Q
QUATTRO: Audi'nin 4 teker çekiş sistemi.R
REAL-TIME ÇEKİŞ SİSTEMİ: Çekiş normalde ön tekerlerdedir. Fakat ön tekerlekler patinaja düşerse sistem çekiş gücünü otomatik olarak arka tekerlerede ileten sistemdir.S
SELESPEED: Tiptronic vitesten farkı manuel olması. Fakat otomatik ve yarı otomatik olarak da kullanabiliyor.SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.(Off Road araçlarda kullanılıyor)
SOHC: Üstten tek egsantrikli motor.
SRS: Ek güvenlik sistemi havayastığı/emniyet kemer gergisi.
SUPER SELECT: Tekerlek çekişini ihtiyaca göre ayarlayan sistem.Bu sistemde çekiş 4 şekilde oluyor.1-Sadece arka tekerleklerden 2-Ön ve arka tekerlekler arasında dağılım 3-Ön ve arka tekerlekler arasında eşit dağılım 4-Arazi şanzımanıyla devreye giren klasik dört tekerlekten çekiş.
SUV (Sport Utility Vehicle): Hem çekme kapasitesi hem de kamyonet özelliğine sahip sportif araçlar. Hyundai Sante Fe, Tucson, Honda HR-V, Toyota Rav4)
T
TAS (Travel Assist System): Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak s.o.s gönderiyor.TCS (ASR-ETC): Patinaj(çekiş) kontrol sistemi.
TDI: Turbo Dizel Enjeksiyon.
TIPTRONIC: Şanzıman ister otomatik ister manuel olarak kullanabiliyor.
TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü.
TURBO: Motora daha fazla hava girmesini sağlayan sistem. Gücünü egzoz gazından alır.
TWIN SPARK: Silindir başına 2 adet buji.
Etiketler: Otomobil, Otomobil Terimleri
<< Ana Sayfa