30 Ekim 2014 Perşembe

Otomobil Terimleri

A

ABC: (Active Body Control) Otomobilin yana yatmasını engelleyen elektronik sistem.

ABS: (Anti Block System) Ani fren anında tekerleklerin kilitlenmesini önleyen elektronik sistem.

AC: Klima.

AERODİNAMİK: Aerodinamik, araçların havanın içinde nasıl hareket ettiğini inceler. Otomobillerin hava sürtünme katsayısının düşük olması ve havanın içinden daha kolay geçebilmesi, aracın dengesini ve yakıt tüketimini olumlu etkileyen faktördür.

AQUAPLANNING: Hızlı bir şekilde bir su birikintisine girildiğinde, aracı lastiklerinin su yüzeyinde yüzmesi, yerle teması kaybetmesi olayıdır.

AKS: Üzerinde bir veya daha fazla tekerleğin döndüğü otomobil eksenine dik bir mildir.

AKTİF GÜVENLİK: Otomobilde güvenliği arttıran eleman ve sistemlerin tümü. ABS, ESP, gibi.

AMORTİSÖR: Otomobilde yayları frenleyerek ani yaylanmaları önleyen ve sarsıntıları azaltan düzenek.

ANTİFİRİZ: Radyatörde bulunan suya ilave edilen antifriz suyun donmasını engeller. Antifriz ayrıca radyatörü ve soğutma sistemini pas ve korozyona karşı korumak için kullanılır.

ATEŞLEME BOBİNİ: Ateşleme sisteminin bir parçasıdır. Transformatör gibi görev yaparak batarya voltajını yüksek volta yükseltir.

AWD: (All Wheel Drive) 4 tekerlekten çekiş.

B

BAS: Sürücünün fren pedalına sonuna kadar basması gerektiği durumlarda aksini tespit ederse frenleme yapan sistem.

BASKI YATAĞI: Debriyaj pedalına basıldığında, baskı parmaklarını bastırarak motor ile güç aktarma organlarını birbirinden ayıran mekanizmadır.

BEYGİR GÜCÜ: (Hp) 0, 7457 kw’a eş değer güç birimidir.

BOXER MOTOR: Silindirlerin yatay düzlemde (180 derece) karşılıklı olarak konumlandırıldığı motor.

BUJİ: İki elektrod ve porselenden oluşan parça. Silindir içinde sıkıştırılan hava-yakıt karışımını, elektrotları arasında oluşan yüksek voltajla ateşler.

C

CBC: Arka akstaki fren sisteminin optimal kullanımını sağlayan sistem.

COMMON RAIL: Dizel motorlarda kullanılan yüksek basınçlı enjeksiyon sistemi.

CRUISE CONTROL: Hız sabitliyici sistem. Araçları belli bir hızda tutan ve sürücünün ayağını gazdan çekmesine olanak sağlayan sistem.

CVT: Sürekli değişken zamanlı otomatik şanzıman.

CW: Sürtünme katsayısı.Otomobilin rüzgara karşı direnci.

ÇEKİ DEMİRİ: Römork takılması için yada başka araçları çekebilmek için arabaların arkasında bulunan parça.

D

DISTRONIC: Elektronik takip sistemi.Sistem öndeki araçla olan mesafe tehlikeli şekilde azalınca motor gücünü azaltıyor yada fren yapıyor.

DOHC: Üstten çift egsantrikli motor

DSP: (Dynamic Shift program) Sürücünün kullanım tarzına göre vites değişimini hızlı yada konforlu yapan akıllı otomatik şanzıman.

E

EAS: (Elektronik Active Steering) Aktif direksiyon sistemi. Acil durumlarda kontrolun kaybolmasını engelliyor.

EBD-EBV: Elektronik fren gücü dağıtıcısı.

EDLS: Elektronik Diferansiyel Kilidi.

EMME MANİFOLDU: Karbüratörden motorun silindirlerine yakıt-hava karışımının akışını sağlayan, bir seri borudan yapılmış motor parçası.

EPS: (Elektro Power Steering) Elektrik motorlu hidrolik direksiyon sistemi.

ESP: (Electronic Stability Program) Elektronik savrulma önleyici sistem.

F

FADING: Fren disklerinin ve kampanalarının aşırı ısınmasından dolayı fren etkisinin zayıflaması olayı.

FPS: Yangın önleme sistemi.

G

GRIP: Kapsamlı zemin kontrol ve çekiş sistemi.

H

HB: Hatch Back. 5 kapılı otomobil.

HDI: Peugeot'nun Common-Rail teknolojisiyle ürettiği dizel motora verdiği isim.

HEAD UP DISPLAY: Gösterge tablosundaki bilgileri(hız,devir) ön cama yansıtan sistem.

HIBRID MOTOR: Bu sistemde biri benzinli diğeri elektrikli 2 adet motor vardır.

I

IMMOBILISER: Motoru ve otomobilin elektrik sistemini hırsızlığa karşı kilitliyen şifreli elektronik sistem.

INTERCOOLER: Turbo kullanılan motorlarda havayı soğutan sistemdir.

K

KOMPRESÖR: Amacı turbo ile aynıdır.Fakat gücünü kayış yardımıyla motordan alır.

KW: Kilowatt güç birimidir. 1 Hp=0,7457 Kw'tır.

M

MANİFOLD: Üzerinde çeşitli açıklıklar bulunan kapalı bir boru ya da kanallardan oluşur. Emme manifoldu karbüratörden, motorun silindirlerine yakıt-hava karışımının akışını sağlar,  egzoz manifoldu ise yanma odalarında yanmış olan gazların dışarıya atılmasını sağlayan kanallardır.

N

NAVIGASYON: Akıllı yön bulma sistemi.

P

PASİF GÜVENLİK: Bir kaza durumunda yolcuların güvenliğini sağlayan etkenlerdir. Emniyet kemerleri, airbag, kapı içi çelik barlar, arabanın darbe emme yapısı vs. gibi.

PSM: (Porsche Stability Management) Porsche'un kendine özgü, ESP'yle aynı işi gören sistemdir.

Q

QUATTRO: Audi'nin 4 teker çekiş sistemi.

R

REAL-TIME ÇEKİŞ SİSTEMİ: Çekiş normalde ön tekerlerdedir. Fakat ön tekerlekler patinaja düşerse sistem çekiş gücünü otomatik olarak arka tekerlerede ileten sistemdir.

S

SELESPEED: Tiptronic vitesten farkı manuel olması. Fakat otomatik ve yarı otomatik olarak da kullanabiliyor.

SLS: Otomobilin yüksekliğini otomatik olarak ayarlayan sistem.(Off Road araçlarda kullanılıyor)

SOHC: Üstten tek egsantrikli motor.

SRS: Ek güvenlik sistemi havayastığı/emniyet kemer gergisi.

SUPER SELECT: Tekerlek çekişini ihtiyaca göre ayarlayan sistem.Bu sistemde çekiş 4 şekilde oluyor.1-Sadece arka tekerleklerden 2-Ön ve arka tekerlekler arasında dağılım 3-Ön ve arka tekerlekler arasında eşit dağılım 4-Arazi şanzımanıyla devreye giren klasik dört tekerlekten çekiş.

SUV (Sport Utility Vehicle): Hem çekme kapasitesi hem de kamyonet özelliğine sahip sportif araçlar. Hyundai Sante Fe, Tucson, Honda HR-V, Toyota Rav4)

T

TAS (Travel Assist System): Bu sistem bağlı olduğu GSM hattı sayesinde kaza anında otomatik olarak s.o.s gönderiyor.

TCS (ASR-ETC): Patinaj(çekiş) kontrol sistemi.

TDI: Turbo Dizel Enjeksiyon.

TIPTRONIC: Şanzıman ister otomatik ister manuel olarak kullanabiliyor.

TPC: Elektronik lastik basınç kontrolü.

TURBO: Motora daha fazla hava girmesini sağlayan sistem. Gücünü egzoz gazından alır.

TWIN SPARK: Silindir başına 2 adet buji.

Etiketler: ,