Motor ve Motoru Oluşturan Başlıca Parçalar
MOTOR NEDİR?
Günümüzde
kullanılan taşıma araçlarına hareket kazandıran, çeşitli enerji kaynaklarını mekanik
enerjiye çeviren makinalar motor olarak adlandırılır. Motorlar yapılarına,
çalışma prensiplerine ve kullandıkları enerji kaynaklarına göre çok fazla
çeşitlilik gösterirler.
Peki!
Sizce kaç çeşit motor vardır? Gelin bu sorunun cevabını motor çeşitlerini
aşağıdaki gibi sınıflandırarak bulmaya çalışalım.
Motor
Çeşitleri
Zamanlarına Göre:
1-
Dört zamanlı motorlar
2-
İki zamanlı motorlar
Kullandıkları
Enerji Kaynaklarına Göre:
1-
Benzinli motorlar
2-
Dizel motorlar
3-
LPG motorlar
4-
Elektrikli motorlar (Elektrik motorları hakkında ilerde bilgi verilecektir.)
Yakıtın Yanma
Yerine Göre:
1-
İçten yanmalı motorlar
2-
Dıştan yanmalı motorlar
Yapım
Özelliklerine Göre:
1-
Sıra tipi
2-
Birbirlerinin karşılarına yatık (Düz, hafif, eğik, boksör tipi)
3-
Sıra halinde bir açı ile birleştirilmiş (V tipi)
4-
Daire şeklinde (Yıldız tipi)
Silindir
Sayılarına Göre:
1-
Tek silindirli
2-
Çok silindirli
Soğutma
Sistemlerine Göre:
1-
Su soğutmalı
2-
Hava soğutmalı
MOTORU OLUŞTURAN
PARÇALAR NELERDİR?
ONLARI İŞLEVLERİ İLE TANIMAYA ÇALIŞALIM
ONLARI İŞLEVLERİ İLE TANIMAYA ÇALIŞALIM
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgcBHRynJ_yY92_e5_pyCMLfUymg3YPCcY37bekp3ZZJPrntFkXzINDDE1kmNyzkDjZO7NpVHYJVUD5yFgOAbhBvqdSIDYvIJ-cI0Zre150UiM_5HDSuHPEp9V43tEGmKN1jvtz2xEiO7jD/s1600/honda_engine.jpg)
2- Silindir Kapağı: Silindir bloğu üzerini kapatan
ve yanma odalarını meydana getiren kapaktır.
3- Karter: Motor yağına depoluk görevi yapan,
silindir bloğunun altındaki parçadır.
4- Supap Kapağı: Motor üzerindeki supap
(külbütör) mekanizmasını dış etkilerden koruyan kapaktır.
5- Radyatör: Soğutma suyunun bulunduğu depodur.
6- Karbüratör: Belirli oranlarda Benzin-Hava
karışımının meydana geldiği parçadır.
7- Hava Filtresi: Silindirlere giren havayı filtreler.
8- Manifoldlar: Emme ve egzoz manifoldu olmak
üzere iki tipi vardır. Emme manifoldu hava yakıt karışımını silindirlere, egzoz
manifoldu yanmış gazları dışarıya taşıyan borulardır.
9- Yağ Filtresi: Motor yağı içindeki yabancı
maddeleri fitreler.
10- Endüksiyon Bobini
(Ateşleme):
Aküden elde edilen voltajı 15.000-25.000 volta yükselten parçadır.
11- Buji: Benzin-Hava karışımını
ateşleyerek, tutuşturan parçadır.
12- Konjektör (regülatör): Şarj dinamosunun ürettiği
elektriği doğru akıma çeviren ve 12 volt değerinde düzenleyen parçadır. Elde edilen
enerji, aküyü şarj etmekte ve elektrik devrelerini beslemekte kullanılır.
13- Enjektör: Dizel motorlarda yakıt
püskürten parçadır.
14- Krank Mili: Pistonların bağlı olduğu,
motorun çalışması sonucu elde edilen hareketin ve gücün motordan alınmasına
yarayan mildir.
15- Piston: Silindir içerisinde hareket
eden ve hareketi krank miline iletmesine yardımcı olan parçadır.
16- Piston (biyel) Kolu: Pistonun doğrusal hareketini
krank miline ileten parçadır.
17- Yağ Pompası: Karterdeki yağı basınçla
hareketleri parçalara gönderir. Motor çalışmadığı sürece tüm yağ kartere iner.
18- Yakıt Pompası (benzin
otomatiği):
Yakıtı yakıt deposundan, basınçla karbüratöre gönderen parçadır.
19- Distribütör: Benzinli motorlarda ateşleme
sırasına göre bujilere elektrik enerjisi gönderen parçadır.
20- Marş Motoru: Motora ilk hareket veren
parçadır. Elektrik enerjisini hareket enerjisine çevirir.
21- Alternatör (şarj dinomosu): Araç için gerekli elektrik
enerjisini üreten parçadır. Hareket enerjisini elektrik enerjisine çevirir.
22- Su Pompası (devir daim): Suyun silindir içindeki
kanallarda dolaşmasını sağlar.
23- Enjektör Pompası: Dizel motorlarda yakıtı basınçla
enjektörlere gönderen parçadır.Etiketler: Ateşleme, Buji, Enjektör, Karbüratör, Karter, Krank Mili, Manifolt, Motor Çeşitleri, Otomobil, Piston, Radyatör, Silindir
<< Ana Sayfa